Logo Stichting Groene Pedagogiek

Uitnodiging themabijeenkomst 11 april 2019

Het wonder van Het Woeste Westen

Vrij, natuurlijk en risicovol spelen in een natuurspeeltuin

Door:             Stichting Groene Pedagogiek & Natuurspeeltuin Het Woeste Westen
Voor:              Netwerkgroep Groene Pedagogen en geïnteresseerden
Wanneer:       Donderdag 11 april 2019 van 9.30 – 17.00 uur
Waar:             Natuurspeeltuin Het Woeste Westen,  Overbrakerpad 3, 1014 AZ Amsterdam

www.woestewesten.nl

Inleiding

Natuurspeeltuin Het Woeste Westen bestaat sinds 2010 en ligt aan de rand van het Westerpark in Amsterdam.  Met een oppervlakte van 3 hectare is het de grootste en drukst bezochte stedelijke natuurspeeltuin van Nederland. Jaarlijks komen er ongeveer 40.000 bezoekers.

Kinderen kunnen in deze stadse wildernis vrij ravotten en gaan daarbij vaak echt los. Daarnaast worden er ook een aantal begeleide activiteiten georganiseerd. Zo zijn er Avonturenclubs, natuurlessen voor basisscholen, verjaardagspartijtjes, evenementen en schoolreisjes. Hierbij staat eigenlijk alles in dienst van het opdoen van ‘ervaringen die je op je dertigste nog weet’.

Wat Het Woeste Westen biedt zijn avontuurlijke activiteiten waarbij natuur en risico hoog in het vaandel staan. Eigenlijk de dingen die je gedaan moet hebben in je jeugd. Vanuit de visie dat dit bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, vooral op het vlak van weerbaarheid en zelfstandigheid. Eigenschappen waar je wat aan hebt in de rest van je leven!

Op deze themadag wordt in een informatief, actief en interactief programma aandacht besteed aan de (theoretische) achtergronden en de praktijk zoals  die op Het Woeste Westen wordt gehanteerd.

Programma:

9.30 – 10.00:      Inloop met koffie & thee

10.00 – 10.10:    Welkom en toelichting op de dag

10.10 – 11.00:     Lezing: Wat is en wat doet Het Woeste Westen? Hoe spelen de kinderen  hier?

11.00 – 11.30:     Pauze met koffie & thee

11.30 – 12.30:     Actieve workshop: Wandeling over het terrein met aandacht voor de inrichting en het

omgaan met risico’s  als (pedagogisch) begeleider

12.30 – 13.45:    Lunch met soep van het kampvuur; voor wie wil: zelf graan malen, deeg kneden en

broodjes boven het vuur bakken

13.45 – 14.45:     Keuze uit twee lezingen:

1. Onderzoek naar de rol van ouders bij het vrij en risicovol spelen

2. De Avonturenclub: Ervaringen voor het leven in de stadse natuur

-met een uitdagend sausje-

14.45 – 15.00:    Pauze met koffie & thee

15.00 – 15.45:    Plenaire bespreking: Kansen en belemmeringen voor het vrij, natuurlijk en risicovol spelen in

het pedagogisch werkveld

15.45 – 16.45:     Uitsmijter van de dag: Avonturenclub-kinderen leren je fikkie steken en met

een mes omgaan

16.45 – 17.00:     Afsluiting rond het kampvuur met een hapje en een drankje.

Kosten en aanmelding:

Leden van Stichting Groene Pedagogiek & donateurs van Het Woeste Westen: gratis

Directe relaties van Het Woeste Westen: €35,- voor het gehele programma

Niet-leden:    € 55,- voor het gehele programma, €30,- voor een dagdeel

Studenten:    € 25,- voor het gehele programma, €15 voor een dagdeel

Aanmelding:  via het formulier op https://stichtinggroenepedagogiek.nl/aanmelden/

Zien we u op 11 april?

Hartelijke groet, namens stichting Groene Pedagogiek en Natuurspeeltuin Het Woeste Westen

Ilse Vonder & Martin Hup

Het is de missie van stichting Groene Pedagogiek om ieder kind in Nederland in contact te brengen met natuur in al haar verschijningsvormen, opdat deze deel gaat uitmaken van hun bestaan. Wij bevorderen en stimuleren kennis over een pedagogische grondhouding die zich richt op de relatie tussen kind en natuur. We richten ons op beleidsmakers, pedagogen, opleidingen, gezondheidswerk en de wetenschap.